Sjöben och brass

Snart har vi avverkat tre dagar av detta sjöben och de flesta verkar därmed ha fått just sådana – sjöben alltså. Trots viss höjd på vågorna kan alla stå lull och samtliga är krya nog att komma till lektionerna. Dessa har nämligen kommit igång på allvar nere i stora mässen och idag har eleverna således börjat skriva på sina korallrevsrapporter.

Tyvärr har jag haft lite problem med Instagram men hoppas att det löser sig snart, så att ni kan få bildbevis på hur väl era ungdomar sköter sig ombord.

Som ni märker har vi i redan kommit in i någon slags rutin och dagarna börjar rulla på. För att vi inte ska känna oss alltför bekväma bestämdes det dock i eftermiddags att vi skulle ”brassa klockan” nu i kvällningen. Det innebar att när klockan var elva, vred vi fram densamma en timme, så att det plötsligt blev dags att slå åtta glas i stället för sex. Den avgående vakten var säkert glada över en timmes mindre arbete medan övriga ombord fick kortare sömn. Nåväl, vi ska ju brassa några gånger till på vägen hem, så det kanske jämnar ut sig!

KiKi Åstrand

utbildningsledare